Godstågens position har aldrig varit så svag som den är idag när det gäller lönsamhet och konkurrenskraft, såväl i Sverige som i övriga Europa. Samtidigt som lastbilstrafiken blir allt mera kostnadseffektiv och klimatsmart. Det menar järnvägskonsulten Mats Nyblom.
Tågtrafiken måste utvecklas snabbare och bättre än lastbilarna för att kunna ta marknadsandelar. Det menar järnvägskonsulten Mats Nyblom.
Trafikverket har ett uppdrag av regeringen att titta på hur man kan främja intermodala transporter baserade på järnväg. Och Mats Nyblom har på Trafikverkets uppdrag arbetat fram rapporten ”Möjligheternas godståg”, om vilka behov som finns.
– Jag visar att godstågen har en stor möjlighet att anta utmaningen och utvecklas, men om inget görs kommer sannolikt järnvägens konkurrenskraft försvagas och mer volymer föras över från järnväg till väg, säger Mats Nyblom.
Han driver sedan 2016 konsultfirman Stockholm-Roslagens Järnvägar AB och har bland annat bakgrund som vd på Hector Rail 2004-2016.
I januari presenterade Mats sin rapport för Trafikverket. Och i den målar han en smått dyster bild över den spårbundna godstrafiken i Sverige, som han menar historiskt haft en generellt svag utveckling, där innovation och produktutveckling gått långsamt.
Även utvecklingen av tågens och vagnarnas storlek och vikt har mer eller mindre stått still, menar Mats Nyblom. Denna brist på utveckling inom godstrafiken på järnväg har lett till att godstågen har förlorat i konkurrenskraft, påpekar han.
Ännu större problem är det enligt Mats Nyblom inom den intermodala trafiken:
– Fordonstillverkarna bryr sig mer om den rena lastbilstrafiken. Järnvägsfordonstillverkarnas engagemang ligger dessutom mer på fordon för persontrafik där utvecklingen varit starkare både fordons- och infrastrukturmässigt för högre hastigheter och bättre komfort.
Det finns inga resurser att jobba med intermodala system då ingen egentligen bryr sig om området. Det är ett knepigt läge, säger Mats Nyblom:
– Lastbilssidan utvecklas betydligt snabbare och aldrig har vägsidan stått för så stora förändringar som nu med ökade vikter på upp till 74 ton, ökade längder till 34,5 meter, elektrifiering och självkörande lastbilar. Där händer enormt mycket, säger han.
Vägsidans utveckling ställer stora krav på järnvägen som har en utmanande framtid framför sig, menar Mats Nyblom. I rapporten lyfter han också fram ett antal handgripliga punkter för att nå målet. Men han tror man ska vara försiktig med att använda sig av styrmedel:
– Det ska användas sparsamt. Styrmedel på flera nivåer kan skapa komplexa strukturer som är svåra att analysera och som leder till konsekvenser man inte kan överblicka och därför får låg effektivitet.
Godstrafiken på järnväg måste ta sig från en position av defensivt försvar och önskan om olika former av stöd till en position av offensiv tillväxt, tillägger han.
Många av de tillfrågade i Mats Nybloms rapport ansåg att Trafikverket först och främst behöver utveckla sina rutiner för kapacitetstilldelning och operativ drift för godstrafik.
av Bo Norvinge
bosse@norvinge.se