En terminal för flytande naturgas, LNG, kan stå klar i Göteborg redan 2015. Göteborgsföretaget Swedegas ska göra en förstudie för en gasterminal i hamnen med holländska Vopak. Terminalen beräknas ha kapacitet för 20000 kubikmeter och beräknas hantera en halv miljon kubikmeter flytande gas om året.
Terminalen ska leverera gas till både sjöfarten och industrin och kommer att vara öppen för alla aktörer som är intresserade av att leverera gas till den svenska marknaden.
Swedegas äger stamnätet för gas i sydvästverige och holländska Vopak LNG, är specialiserade på lagring av LNG och dotterbolag till Royal Vopak. Båda företagen säger att de ska inleda en förstudie för en LNG-terminal i Göteborgs hamn.
– LNG är högintressant för sjöfarten som ett miljövänligare bränsle. Även inom industrin, där man också av miljöskäl vill byta ut olja och kol, finns en stark efterfrågan på LNG, säger vd Lars Gustafsson, Swedegas AB, ett pressmeddelande.
– Genom att ansluta terminalen till vårt gasnät kan LNG för första gången bli en del av en större infrastruktur i Sverige. Samma infrastruktur ska också fungera för transport av biogas, enligt Gustafsson.
Det blir en öppen LNG-terminal, vilket innebär att alla parter som är intresserade av att leverera LNG till den svenska marknaden ska kunna köpa kapacitet i terminalen. Ägande och drift av infrastruktur hålls skiljt från produktion av och handel med energi, en princip som följer EU:s regler och direktiv. Terminalen i Göteborg är ensam om det bland befintliga och planerade LNG-terminaler i landet.
Flytande naturgas har kylts ner till flytande form och minskar därigenom 600 gånger i volym. Den är möjlig att transportera på fartyg, tåg och lastbil och kan därigenom också nå delar av landet som i dagläget saknar infrastruktur för gas.
Terminalen Göteborg får således stor betydelse inte bara för västkusten utan även för industrier i andra delar av landet, till exempel Bergslagen där svensk basindustri står i begrepp att byta ut olja för att kunna nå sina klimatmål.
År 2015 införs skärpta utsläppsregler för sjöfart i norra Europa. Genom att använda gas som fartygsbränsle försvinner utsläppen av svavel och partiklar, som anses vara sjöfartens största problem. Även kväveoxid- och koldioxidutsläppen minskar kraftigt.
Kapaciteten planeras till 20 000 kubikmeter, med möjlighet till utökning i takt med att marknaden utvecklas. Initialt beräknas genomströmningen till omkring 0,5 miljarder kubikmeter per år.
Naturgasen kommer att importeras sjövägen till terminalen med särskilda LNG-fartyg. Terminalen ska vara öppen för alla företag, som har intresse av att leverera till den svenska gasmarknaden. Förstudien kommer att vara klar i slutet av året.