Under Almedalsveckan presenterade infrastrukturministern regeringens nya satsningar på transportområdet. Per Bondemark, Näringslivets transportråd, ifrågasatte den tveksamma finansieringen och påpekade att förslaget inte löser transportbehovet över gränserna.
Under Miljöpartiets dag i Almedalen stal Alliansen showen genom att presentera sitt planerade Sverigebygge. Under ett seminarium om Europeisk transportpolitik, som arrangerades av Öresundsregionen, gjorde Catharina Elmsäter-Svärd en kort visit för att berätta om de satsningar på infrastrukturen som Sverigebygget omfattar.
Det handlar om nya stambanor för höghastighetståg, ytterligare en fast förbindelse till Danmark och en eventuell utbyggnad av järnvägen i norr.
– Vi ska tillsätta en särskild förhandlingsperson som ska hitta lösningar för utbyggnad av stambanan tillsammans med regionerna i Stockholm, Skåne och Göteborg. Hela förslaget ska vara färdigt att presenteras 2017 för att det ska komma med i den nationella planen 2018, sa ministern.
Enligt Elmsäter-Svärd kostar satsningen cirka 200 miljarder kronor. I det ingår 25 miljarder som regeringen redan tidigare beslutat om. Resterande 175 miljarder ska lösas med samfinansiering. Finansieringen fick dock jublet att fastna i halsen på Per Bondemark, ordförande i Näringslivets transportråd och vd för SSAB.
– Om satsningen bygger på bidrag från kommuner och privata företag som redan är fattiga som kyrkråttor drar jag öronen åt mig, sa han. Bondemark påpekade också att förslaget visserligen löser en del nationella problem, men att det i för liten utsträckning tar hänsyn till de fortsatta förbindelserna ut i Europa.
– Sverige är ett litet exportberoende land i utkanten av Europa och vi är extremt beroende av att få ut våra varor. Det som verkligen hade hjälpt vore att fullfölja Ten-T-idén, sa han efter seminariet.
Behovet av förbättrade transportleder ut i Europa var samtliga i seminariepanelen överens om och att få det utpekade stråket från norra Sverige till Medelhavet på plats ansågs högprioriterat.
Men det saknas pengar. EU har lovat skjuta till 26 miljarder euro för hela bygget av det Europeiska transportnätet. Den totala kostnaden beräknas dock uppgå till 250 miljarder euro och mellanskillnaden förväntas komma från nationella och privata intressen.
– Problemet är att det inte finns några pengar i Europa, sa Moderaternas Edward Riedl. Man pratar hur man ska kunna skära ner på kostnaderna, inte vart man ska investera överflödet.