Bosch går tillsammans med svenska stacktillverkaren Powercell in på marknaden för mobila bränsleceller. Företagen ska gemensamt utveckla stackar för fordonsmarknaden.
En avgörande komponent för mobila bränsleceller är den så kallade stacken som omvandlar vätgas till elektrisk ström. För att förbättra och även tillverka dessa stackar har Bosch inlett ett samarbete med bränslecellstack-tillverkaren Powercell Sweden.
De två parterna kommer arbeta för att göra polymer-elektrolytmembran-bränsleceller (PEM) redo för produktion. Bosch kommer sedan tillverka tekniken under licens för den globala fordonsmarknaden. Stacken kommer att komplettera Bosch-portföljen av bränslecellskomponenter och lanseras senast 2022.
EU:s krav på lastbilar kräver en snabb minskning av koldioxidutsläppen. Bosch anser att dessa mål endast kan uppnås genom att elektrifiera mer av drivlinan. Där kan bränslecellen spela en avgörande roll. När de väl etablerats i lastbilar, räknar Bosch med att deras bränslecellsdrivlinor i allt högre grad även letar sig in i personbilar.
Kostnaden för bränslecellssystemen är ett hinder. Den största kostnaden är stacken. Den står för nästan två tredjedelar av totalkostnaden. Dagens höga pris på väte är ett annat problem som företagen räknar med löser sig när produktionen växer. Ett kilo väte innehåller ungefär lika mycket energi som tre liter diesel. För 100 kilometer kräver en modern 40-tons lastbil sju till åtta kilo väte.
I bränslecellen reagerar väte med syre. Det skapar elektrisk energi, förutom vatten som restprodukt, som antingen kan ladda ett batteri i fordonet eller matas direkt till motorn.
Powercell, med ett 60-tal medarbetare och huvudkontor i Göteborg, avknoppades från Volvo Group i 2008. Företaget levererar redan bränsleceller för användning som prototyper i lastbilar och bilar.