Svenskregistrerade lastbilar uppvisade tekniska fel betydligt oftare än vad de utlandsregistrerade gjorde, i en stor undersökning utförd av polisen. Och av alla undersökta ekipage hade över 40 procent kört för fort.
På särskilt uppdrag av regeringen undersökte Transportstyrelsen och Rikspolisstyrelsen i höstas fordon och deras förare inom yrkestrafiken, i en så kallad tillståndsmätning. 341 lastbilar ingick.
Alla lastbilsförare hade körkort och var nyktra. Efterlevnaden var mycket god även vad gällde yrkeskompetens och förarkort.
Sämre ställt var det dock med efterlevnaden av viloregler och hastighetsgränser. Runt hälften av förarna hade anmärkningar på kör- och vilotiderna: cirka 20 procent sådan att den ledde till ordningsbot eller så kallad primärrapport, medan resterande 30 procent resulterade i rapporteftergift.
Överlag var resultaten likvärdiga mellan svensk- och utlandsregistrerade ekipage när det gällde regelefterlevnaden, med några väsentliga undantag. Jämförelsen kan vara intressant i ljuset av att svenska åkare ibland gett bilden att utländska kollegor pressar priserna genom att strunta i regler.
De tekniska undersökningarna visade på kraftigt större förekomst av fel hos de svenskregistrerade fordonen. Bilen exklusive däck fick förelägganden i hela 37 procent av fallen för svenska fordon, bara 12 procent för utländska. Bland undersökta släp underkändes 26 procent hos de svenskregistrerade fordonen, nästan dubbelt så stor andel som bland de utländska där motsvarande siffra var 14 procent.
Hastighetsöverträdelser tycks vara mycket vanliga bland bägge grupperna, dock allra sämst hos de utländska förarna. 55 procent av dem som körde utländska lastbilar fick någon form av hastighetsanmärkning, likaså 39 procent av dem i svenska fordon.
Som svar på problemen som visat sig i undersökningen vill de två myndigheterna gåra återkommande tillståndsmätningar vart tredje år. Den 1 januari 2015 vill de börja tillämpa ett utökat så kallat riskvärderingssystem, som innebär att Transportstyrelsen på ett systematiskt sätt får information om brott och överträdelser som yrkestrafikföretag begår.