Hälften av de svenska företagen planerar att minska sina inköp från Kina under de kommande två åren.
Företagens inställning framgår av de årlig undersökning från Svenskt näringsliv. ”Många företag tar det säkra före det osäkra även om det gör att det blir dyrare”, säger handelsexperten Henrik Isaksson som är policyansvarig för handelspolitik inom Svenskt Näringsliv i en artikel på organisationens webbplats.
Åren med både pandemin och kriget i Ukraina har påverka leveranskedjorna på ett globalt plan och i förlängningen även företag. Som lök på laxen har energikrisen som bidrar till ökade elkostnader samt den ekonomiska utvecklingen varit en ytterligare påfrestning för företagen.
Leveransstörningarna har dock på senare tid minskat vilket delvis beror på fallande efterfrågan bland konsumenterna – men trots det har relationer mellan länder genomgått en förändring. 43 procent av företagen svarade i den årliga undersökningen om import och produktion utomlands att de avser att minska sina inköp betydligt under de kommande två åren – framför allt från Kina.
Samtidigt svarade 39 procent av storföretagen att de planerar att öka sina inköp i Sverige.
– Detta visar på en tydlig trend, men hur stark den är går inte att säga än för vi behöver också veta mer om storleken på de handelsvolymer som påverkas, uppger Henrik Isakson.
Även om pandemin och kriget i Ukraina ligger i bakgrunden för de svenska företagens framtida avsikter så finns det även andra faktorer som påverkar. Den ökade spänningen mellan USA och Kina samt den alltmer ansträngda relationen mellan Kina och USA har en avgörande roll.
Ett annat problem är Kinas strikta covid-politik där man låser in befolkningen som skapar osäkerhet för utomstående om vad som gäller i landet.