EU-parlamentarikern Jörgen Warborn (M) har utsetts till huvudansvarig för EU:s nya lagstiftning om sjöfartens klimatomställning. Tuffa förhandlingar i EU:s trafikutskott väntar.
Sjöfarten står i nuläget för 2,5 procent av de globala utsläppen, och för att tvinga rederierna att gradvis fasa ut de fossila bränslena har EU sedan tidigare lagt fram lagförslaget FuelEU Maritime.
Förslaget uppges dock vara förknippat med mycket stora kostnader, samtidigt som det saknas tillräckliga volymer alternativa bränslen för att möta efterfrågan.
Förhandlingar om lagförslaget väntar nu i EU-parlamentet trafikutskottet, där det blir svenske Jörgen Warborn som får ansvaret att ändra lagtexten och leda förhandlingarna mellan partigrupperna.
— Sjöfarten är blodomloppet i den globala ekonomin och avgörande för att vi ska ha varor på butikshyllorna och arbeten att gå till. Det är viktigt att sjöfarten också är med och bär ett ansvar för klimatomställningen, men det är svårt, dyrt och tekniskt komplicerat att göra det i praktiken. Vi kan inte införa lagar som slår undan benen för europeiska rederier och ger orimliga fördelar till konkurrenter utanför EU, säger Jörgen Warborn i ett pressmeddelande.
Han fortsätter:
— Jag tänker påbörja arbetet direkt genom att träffa rederier, industriföretag och miljöorganisationer för att ta in deras synpunkter. Det beslut som EU slutligen fattar kommer ha långtgående konsekvenser både för vårt ekonomiska välstånd och för möjligheterna att klara klimatet. Jag tänker ta mig an detta väldigt noggrant och tålmodigt för att nå ett balanserat slutresultat.