Sjöfartsverkets ruttdelningssystem uppges vara ”den största tekniska innovationen inom sjöfarten sedan AIS-transpondrarna”.
Ett system för ruttdelning som utvecklats av Sjöfartsverket är på väg att bli internationell standard.
Precis som ordet antyder innebär ruttdelning att såväl hamnar, fartyg som transportföretag kan dela information med varandra i realtid.
I dag är det i princip det fartyg som kommer först till hamnen som får lasta och lossa sitt gods först. Om fler fartyg kommer ungefär samtidigt så får övriga vänta utanför hamnen om det inte finns kapacitet att hantera fler samtidigt.
Med ruttdelning behöver färre fartyg behöver ligga i kö in till hamnarna, plus att de kan sänka farten och köra mer ekonomiskt när de vet exakt vilken tid de kan anlöpa hamnarna. Dessutom kan fartygens tid i hamnarna minska och godsflödet bli mer effektivt.
Enligt Sjöfartsverket kan ruttdelning ge stora vinster både ekonomiskt och miljömässigt för världssjöfarten.
— Ruttdelning är den största tekniska innovationen inom sjöfarten som Sjöfartsverket varit med och utvecklat sedan AIS-transpondrarna i slutet av 1990-talet, kommenterar Magnus Wallhagen, chef för internationellt arbete på Sjöfartsverket.
Enligt Sjöfartsverket kan ruttdelning även med fördel användas för isbrytningsändamål och i händelse av exempelvis sökinsatser till sjöss.
FN:s sjöfartsorgan IMO har gett tummen för det nya ruttdelningssystemet. Det som återstår är att IMO:s säkerhetskommitté ska fatta det formella beslutet, därefter införs systemet i navigationssystemen gradvis.