Billogistik-företagen varnar för konsekvenserna av en hård Brexit.
– De bara kämpar för att få in så många bilar till Storbritannien som möjligt. Man bara pumpar in bilar, säger Mats Eriksson vd för Axess Logistics AB som står för huvuddelen av alla nybilstransporter i Skandinavien.
ECG, The Association of European Vehicle Logistics, går ut med en skarp varning för vad som kan hända om Storbritannien lämna EU utan något utträdes-avtal, ett scenario kallat no-deal Brexit.
Effekterna kommer bli särskilt allvarliga för Europas bilindustri, menar ECG eftersom den är i hög grad integrerad, både ekonomiskt och tekniskt.
Fordonstillverkare arbetar i mer än 300 monterings och produktionsanläggningar över hela kontinenten, varav 30 i Storbritannien som gör både motorer och kompletta fordon. Till detta kommer ett oräkneligt antal underleverantörer. De “Just in time” produktionssystem som är av sådan vital betydelse för industrin kommer tveklöst drabbas av gränskontroller och hamnstockningar, menar ECG.
Erik Jonnaert, generalsekreterare i ACEA, European Automobile Manufacturers Association, uttalade att effekten av ”en Brexit utan avtal skulle bli katastrofal för europeisk fordonsindustri.”
– Detta har redan börjat hända, säger Mats Eriksson, vd i Axess Logistics AB och styrelseledamot i ECG. Man kämpar för att få in så många bilar till Storbritannien som möjligt innan en eventuell Brexit. Man bara pumpar in bilar.
– För oss blir det problem i och med att det byggs upp en backlog mot Sverige. Det gör att vi nu har lite för lite att göra, men när denna situation släpper får vi för mycket. Sedan kan det självklar påverka hela logistiken beroende på hur man hanterar det på brittisk sida. Om man stänger de brittiska fabrikerna, vilket man kan tvingas göra.
Det är främst fransk och brittisk sida som är inblandade direkt i trafiken till och från Storbritannien, men Sverige kommer säkert indirekt att drabbas, fortsätter Mats Eriksson:
– Som det ser ut just nu, även om det är temporärt, styr man över volymer till England vilket gör att det uppstår brister i transportkapaciteten. Vi har till exempel sett att båtar till de svenska hamnarna ställts in för att man styrt över dem till Storbritannien.
– Osäkerheten är stor och vi försöker övervaka situationen så noga det går. Men det är förstås oerhört svårt att få några besked.
Mats Thorén