Paketskåpföretaget Instabox får finansmagnaten Sven Hagströmer som storägare via hans investmentföretag Creades. Samtidigt tillförs Instabox nytt kapital på 400 miljoner kronor som kommer att användas för att bygga ut sitt distributionsnät med upp till 3000 nya paketskåp i landet.
– Nu satsar vi på att täcka hela Sverige med smarta paketskåp. Vi hoppas kunna ställa ut någonstans mellan 2000 och 3000 nya paketskåp runt om i landet och kunna erbjuda vår frakttjänst till hela befolkningen, säger Instabox vd Alexis Priftis, som är en av grundarna av företaget.
Instabox uppger att företaget nu avslutat en investeringsrunda med befintliga och nya ägare. Totalt investeras 400 miljoner i bolaget, som värderas till 1,1 miljarder kronor. Rundan består av en nyemission på 50 miljoner kronor, köp av befintliga aktier till ett värde av 100 miljoner kronor samt en lånefacilitet på 250 miljoner kronor.
Bland de nya storägarna finns Sven Hagströmers investeringsbolag Creades. Övriga investerare är Cordet som är en stor kreditinvesterare och Nineyards som är ett nystartat investeringsbolag inriktat på med mogna teknikbolag.
Instabox växte kraftigt under 2019. Företaget fördubblade antalet utlämningsställen till mer än 400 stycken, och började samarbeta med stora e-handelsföretag som Netonnet, Boozt, Nelly, Babyshop och Sportamore.
De nya investerarna har stora förhoppningar på Instabox:
– Logistikbranschen befinner sig i en snabbt pågående digitalisering och vi ser en stor potential för Instabox. Vi tror företaget har alla förutsättningar för att fortsätta växa och ta marknadsandelar både i Sverige och så småningom på nya marknader, säger John Hedberg som är vd på Creades.