Sveaskog är igång med sin nya virkesterminal i Nattavaara, sex mil söder om Gällivare. Den ska användas för transporter av skogsvirke vid avstånd längre än 20 mil. Investeringen är värd omkring 10 miljoner kronor.
Ett timmertåg kan lasta 1000 kubikmeter virke och ersätter 25 timmerbilar. Vid avstånd längre än 20 mil blir timmertransporter med tåg lönsammare jämfört med lastbil. Enligt Sveaskog innebär satsningen på den nya terminalen i Nattavaara minskade kostnader, snabbare leveranser och bättre miljö. Virkestransporter vid avstånd längre än 20 mil blir lönsammare med tåg jämfört med lastbil.
Arbetet med en tågterminal inleddes under 2010 tillsammans med Trafikverket, Infra Nord och anläggningskonsulten WSP.
Sveaskog har investerat 10 miljoner kronor i terminalen och äger själv den 400 meter långa rälsen, signalsystemet och växeln. Tack vare närheten till markerna och virket såväl som ett väl utbyggt vägnät till stationen har man valt att placera terminalen i Nattavaara.
Sveaskogs kunder finns i regel längs kusten, vilket innebär långa transportavstånd från företagets skogar där virket finns. Den nya terminalen blir en viktig länk för att minska lastbilstransporterna och på så sätt få ut virket till kunderna effektivare. Efter sommaren planerar man för att två tåg i veckan ska avgå mot kusten.
– Nästa steg är att under sommaren elektrifiera spåret och utveckla signalsystemet för att dels kunna öka antalet avgångar samt effektivisera tågtransporten. Det är en långsiktig logistiklösning som gör det möjligt att nå fler kunder i Sverige och på sikt kanske även kunder i Europa, säger Anders Järlesjö, logistikchef Sveaskog.