Kritik mot utländska lågprisjättar möjlig orsak till avtagande tillväxt.
Arbetsgivarorganisationen Transportföretagen har levererat färska siffror för den svenska e-handeln under förra året. Enligt deras så kallade ”Paketindex” var utlandspaketen årets tillväxtraket, samtidigt det stannade av i ökning under årets sista kvartal.
Enligt Transportföretagen kan det faktum att baksidorna med de kinesiska lågprissajterna har uppmärksammats i samhällsdebatten vara en förklaring.
– Att handla från Temu och Shein upplevs som både enkelt och billigt. Samtidigt har de blivit kraftigt kritiserade för både bristande miljömässigt hållbarhetsarbete och dåliga sociala villkor. Att baksidorna av de kinesiska lågprissajterna lyfts fram i samhällsdebatten kan förklara det sista kvartalets tvära inbromsning av handeln från utlandet, kommenterar Marcus Dahlsten, vd för Transportföretagen.
2024 skickades totalt — från såväl utländska som inhemska e-handelsaktörer — cirka 214 miljoner paket till privatpersoner i Sverige, vilket är en ökning med 16 miljoner från 2023. Fjolårets fjärde kvartal blev det åttonde i rad med växande paketvolym.
Under årets sista kvartal utgjorde utlandspaketen vart femte e-handelspaket. Ökningen som drivits på av aktörer som Temu och Shein planade dock ut till 0,9 procent jämfört med sista kvartalet 2023.
I Transportnytt nr 2 kan du läsa en längre intervju om de så kallade Kina-paketen med företrädare för Svensk Handel.