EU:s transportministrar sa ja till EU-kommissionen förslag att utarbeta nya bestämmelser för mått och vikt på tunga lastbilar. Enligt kommissionen kan de nya reglerna spara upp till tio procent bränsle. Transportministrarna som träffades i Luxemburg 5 juni vill dock vänta åtta år med att införa de nya reglerna. EU-kommissionären Siim Kallas är kritisk till fördröjningen.
– Det finns ingen anledning att låta samhället vänta nästan ett helt decennium på att få renare och säkrare lastbilar på våra vägar, sa EU-kommissionären Siim Kallas i sin kommentar till de europeiska transportministrarnas beslut att godkänna EU-kommissionen förslag, men med åtta års fördröjning.
Förslaget syftar bland annat till att göra de tunga lastbilarna i Europa mer strömlinjeformade. De nuvarande reglerna för bilarnas dimensioner ger dagens europeiska lastbilar sina lådlika utseenden. Det är den minst aerodynamiska utformning man kan tänka sig, menar Kallas.
De europeiska biltillverkarnas branschorganisation ACEA välkomnar däremot beslutet från transportministrarnas möte. Det kommer att innebära ett unikt tillfälle att minska koldioxidutsläppen från tunga fordon menar organisationen.
– Om det kommer att bli obligatoriskt att konstruera om bilarnas hytter så behövs det tillräckliga ledtider. Den genomsnittliga livslängden för en lastbil är 10-15 år. Att konstruera en lastbil är väldigt komplicerat. Tillverkarna måste känna till nya regelverk ett flertal år innan det införs, påpekar ACEA.
Enligt EU-kommissionens beräkningar kommer de nya reglerna tillåta förarhytter med mer rundade former och dessutom utfällbara ”vingar” längst bak på trailrarna. Det är åtgärder som kan minska både bränsleförbrukningen och utsläppen av koldioxid med 7-10 procent. För en lastbil som kör 100 000 km om året betyder det en besparing på närmare 50 000 kronor om året.
Andra fördelar är bättre sikt för förarna och också möjlighet att förse lastbilarna med säkerhetslösningar som ger extra skydd till gående och cyklister vid kollisioner.
EU-kommissionen har också lagt fram förslag för att hindra lastbilar att köra med överlast. Det innebär bland annat system för vägning inuti fordonen och stationer för att väga rullande fordon längs huvudvägarna.
Transportministrarna antog inte heller det förslaget som det var framlagt. EU-kommissionen säger i en kommentar att beslutet blev urvattnat och att man tänker återkomma med förhandlingar där man hoppas att EU-parlamentet stödjer kommissionens förslag.
På transportministermötet i Luxemburg bekräftade man också att även i fortsättningen ska längre lastbilar än 18,75 meter tillåtas passera gränsen mellan två angränsande medlemsstater som godkänner användningen av så långa fordon. Beslutet berör främst Sverige, Finland och Danmark som all tillåter bilar som är upp till 25,25 meter. Samtidigt fastslogs att ingen medlemsstat skyldig att tillåta användningen av längre fordon om de inte tycker det är lämpligt.