Tisdagen och torsdagen sista veckan i april genomförde Svenska hamnarbetarförbundet sina två 24-timmarsstrejker vid APM Terminals, det vill säga containerhamnen i Göteborg. I praktiken stoppades containertrafiken i Nordens största hamn helt.
– Utifrån varuägarens perspektiv är det ju jättetråkigt att vi inte kan leverera den kvalitet som de kan förvänta sig. I värsta fall får de förseniingar på sina varor, säger terminalens kommersielle chef Morten Brühl när Transportnytt talar med honom under den första strejkomgången, på tisdagen.
– Kunderna har idag inte kunnat lämna sina containrar vare sig på järnväg eller bil, och vi har inte kunnat ta in fartyg i hamnen. Det vi har gjort är att omdirigera fartyg till de dagar vi har service. Det kom in extra fartyg igår och det kommer in extra fartyg imorgon. Både måndag och onsdag är vanliga dagar med fullt flöde, så i viss mån har varuägare kunnat omdirigera lasten. Genom det hoppas vi att påverkan blir minimal, men det är klart att de berörs.
Morten Brühl känner dock inte till att något fartyg skulle ha sökt sig till annan hamn med anledning av strejken.
I en artikel i Göteborgs-Posten på tisdagen säger Peter Annerback, ordförande för Hamnarbetarförbundets avdelning 4, att det är 180 till 190 medlemmar som är uttagna i strejk. APM Terminals har kollektivavtal med det andra hamnarbetarfacket, Transportarbetarförbundet. Enligt terminalen kräver Hamnarbetarförbundet ett separat kollektivavtal, men Peter Anneback tillbakavisar det, enligt artikeln.
– Vi har inte ställt några krav om separat avtal, vi försöker inte konkurrera med eller tränga undan Transportarbetarförbundet, säger han till Göteborgs-Posten.
– Däremot ser vi det som fackets rättighet att själv få välja dem som ska företräda medlemmarna i förhandlingar om olika fackliga frågor.
Containertrafiken vid terminalen utgör mer än hälften av den totala containerhanteringen i Sveriges hamnar.
Alexander Kristofersson