”Samtidigt i Grums” var ett av evenemangen i Almedalen på måndagsförmiddagen där moderatorn Lennart Ekdal tog ett brett grepp på exportindustrin och dess behov. Transportchef Anna-Karin Larsdotter från ABB Ludvika och Johan Trouvé från Västsvenska handelskammaren var några av deltagarna som serverade rappa enradingar om industrins transportutmaningar.
Bristerna i transportsystemet fick stor utrymme i genomlysningen av exportindustrins utmaningar. Korsnäs Billerud miljardsatsning i Grums var startpunkten. Lennart Ekdal fortsatte sedan med en utfrågning av LKAB:s vd Jan Moström och Anna-Karin Larsdotter, transportchef på ABB i Ludvika.
Anna-Karin Larsdotter berättade om de transportutmaningar som finns med att skeppa iväg transformatorer som väger bortemot 500 ton vardera.
Jan Moström beskrev hur man som industriledare måste stå beredd inför snabba omsvängningar. Den kraftigt ökande efterfrågeökningen på malmpellets de senaste åren är ett exempel.
På scenen fanns också politikerna Christofer Fjellner, moderat europaparlamentariker och den socialdemokratiske ordföranden i näringsutskottet Jennie Nilsson.
Johan Trouvé, vd i Västsvenska handelskammaren fick berätta om hur Göteborgsregionen de senaste åren fått stor utdelning av satsningar på infrastrukturområdet. Det är bland annat miljardsatsningen på att fördjupa hamnen och den nya tågbanan till Borås. Framgångsreceptet är att enas inom regionen.
– Alla regioner har långa önskelistor. Men välj att enas om några få viktiga projekt, istället för att lägga fram hela listan.
– Göteborg har landets två största företag med stort behov av arbetskraft. Järnvägen till Göteborg är som fem ekrar, två av dem håller museistandard, sa Johan Trouvé.
Mats Udikas