Färjerederiet lägger miljardorder på fyra nya elfärjor med möjlighet till fjärrstyrning.
Beställningen görs av Färjerederiet — som är en del av Trafikverket — och ingår i rederiets ”Vision 45”, som är en plan för en klimatneutral färjetrafik år 2045.
Order består framförallt av fyra nya elfärjor som ska gå i trafik på Ljusteröleden och Vaxholmsleden i Stockholms skärgård. Färjorna ska i första hand gå på el men har backupmotorer som går på HVO.
Färjorna ska byggas av det nederländska varvet Holland Shipyards Group och den första elfärjan levereras sommaren 2024.
– Det här är den största investering som Färjerederiet någonsin gjort och är ett stort steg både för klimatet och i teknikutveckling för säkrare sjöfart, kommenterar rederichef Erik Froste.
I beställningen ingår också en simulatoranläggning, ett fjärrstyrningscenter, två laddstationer samt fyra så kallade fyra automooring-anläggningar — det vill säga automatiska förtöjningsanordningar.
Enligt Färjerederiet ska färjorna utrustas med smart teknik och kunna korsa färjeleden med endast en knapptryckning. Vid fartygets ankomst förtöjer de helt själva och fäller upp bommarna så att bilarna kan köra av.
Under lossning och lastning laddas batterierna från landström, något som endast ska ta den tid lasthanteringen pågår — det vill säga cirka fyra minuter.
Även om färjorna är utrustade med mycket digitaliserings- och automatiseringsteknik så ska de dock även kunna köras som en vanlig färja.