Ska leverera 50 batterielektriska lastbilar till Falkenklev Logistik.
Scania Sverige och skånska transportföretaget Falkenklev Logistik har sedan tidigare ett etablerat partnerskap. För drygt ett år sedan levererade Scania en e-mobilitetslösning och laddutrustning till Falkenklevs laddbolag Rifil i Arlöv/Malmö och Perstorp. Samtidigt levererades fem batteridrivna Scania-lastbilar.
Nu fördjupas samarbetet, då Scania ska leverera 50 ellastbilar till Falkenklev avsedda för urbana och regionala transporter.
Lastbilarna levereras hösten 2025, och för Scania Sverige är detta den enskilt största affären när det gäller elektriska lastbilar.
— Det visar att vi satsar rätt, med vår satsning på egen batterifabrik i Sverige, på eget batterilaboratorium, med gröna batterier och bra prestanda och med vårt ladderbjudande, kommenterar Johan Uhlin, vd för Scania Sverige.
För Falkenklev Logistik innebär affären att man tar ytterligare ett steg i ambitionen att bygga en helt utsläppsfri fordonsflotta.
— Nu tar vi ännu ett stort kliv mot en helt elektrifierad flotta. Att valet föll på Scania beror på helheten i erbjudandet. Både fordonsprestandan och långa batterigarantier men också tillförlitligheten på fordonen genom de serviceavtal som vi knyter till dem som säkerställer att de fungerar lika smärtfritt när fordonen passerar 10 år och framåt, kommenterar Victor Falkenklev, vd för Falkenklev Logistik.
Lastbilarna är utrustade med svenska 416 kWh-batterier och är i två- och treaxliga utföranden. Fordonen kommer ersätta de fossildrivna lastbilar som Falkenklev Logistik har vid sina anläggningar i Malmö och Helsingborg.