För en liten e-handlare är prisskillnaderna för att skicka paket stora. Ett tiokilospaket med utlämning hos ombud kan kosta mellan 60 kronor och 180 kronor. Det visar en genomgång av paketmarknaden i senaste numret av tidningen Transportnytt.
Tidningen Transportnytt 4-2012 innehåller bland annat en jämförelse av pakettjänsterna hos de tre transportföretagen Posten, DB Schenker Privpak och DHL som alla har egna nät av paketombud.
Transportnytts sammanställning visar prisbilden för sju pakettjänster i viktklasserna 0,5 – 20 kg visar att skillnaderna i listpriser är stora. I allmänhet ligger priserna för Postens tjänster högst. Samtidigt är Posten ensam om några tjänster som uppskattas av både e-handlare och slutkunder. DB Schenker Privpak har etablerat sig som en lågprisaktör, medan DHL är det företag som mest medvetet jobbar med rabattsatser och gruppavtal för mindre e-handlare.
Artikeln publiceras i tidningen Transportnytt 4-2012 som kommer ut 11 maj på papper. Redan idag finns tidningen tillgänglig på nätet för prenumeranter med inloggning, se Nätbutiker het arena för Posten, Schenker och DHL.
I artikeln intervjuas några e-handlare. För e-handlarna är priset på att skicka paketen så klart viktigt, men inte alltid det avgörande. En del e-handlare är beredda att betala mer för en frakt för att få tillgång till vissa aviseringstjänster. Det är också så att slutkunden i många fall får avgör vem som får paketfrakten.