Widrikssons Åkeri i Stockholm har utvecklat en ”digital leveransportal”, som låter berörda personer ända fram till paketmottagaren se varje leverans ur sitt perspektiv. Det nya IT-systemet läggs i ett nytt affärsområde för konsulttjänster.
Chauffören kan se sin planerade rutt i telefonen, kundtjänsten kan se var alla bilar är, och slutkunden – kanske en e-handelskonsument – kan få sms om planerad leveranstid och se sitt bud på en karta. Att distributionen på de sista kilometrarna ut mot paketmottagare stöds av sammanhållna IT-system för ruttplanering och slutkundskommunikation börjar bli det normala. Men det är inte alla budåkerier som går så långt som stockholmska Widrikssons och erbjuder IT-systemet även som en fristående produkt.
Widrikssons kommer att sälja systemet inom ett nybildat affärsområde för digitala lösningar. Affärsområdet kommer att omfatta konsulttjänster inte bara inom IT, utan även stöd kring hur transportköp ska organiseras för att köparen ska uppfylla kraven enligt det nya kontrollansvar som gäller sedan den 1 juli. Måltavla är inte minst e-handelsföretag.
Enligt Widrikssons finns det ett gap mellan dagens tekniska lösningar och hur de faktiskt används. Tanken är att det egna företagets nya konsultdel ska överbrygga avstånden mellan olika avdelningar, och mellan teknik och processer hos företagen.
Widrikssons Åkeri omsätter cirka 130 miljoner kronor, och har cirka 100 fordon.