I september ska Stockholm få en kollektivtrafikfärja driven med litiumjonbatterier från franska Saft.
Det är Storstockholms Lokaltrafik, SL, som har gett rederiet Ballerina i uppdrag att börja köra den fullständigt batteridrivna båten. Ballerina är SL:s operatör av den så kallade Sjövägen, en sträcka med cirka tio hållplatser från Frihamnen och Lidingö via Nacka in till centralt belägna Nybroplan.
Batterierna levereras av det franska företaget Saft, och ska totalt kunna lagra upp till 500 kilowattimmar. I Safts pressmeddelande finns en skiss över hur Ballerinas båt är tänkt att se ut, se här intill, men den är ännu inte namngiven och hur många passagerare den ska ta uppges inte.
Båtens sträcka uppges ta 50 minuter, och den ska klaras av tur och retur åtta gånger per dag. Batterierna laddas under natten samt vid två tillfällen under dagen, enligt Saft.
Litiumjonteknik är den vanligaste i bland annat mobiltelefonbatterier. En fördel är att korta pauser kan användas för laddning; batterierna behöver inte laddas och laddas ur fullständigt för att må bra. Farhågor om litiumjonbatteriernas förmåga att börja brinna har dock bidragit till att transportbranschen länge har ställt sig tvekande till dem.