Tre terminalarbetare skadades när Stena Spirit slog i en containerkran i Baltic Container Terminal i Gdynia på torsdag morgon. Containerkranen kollapsade och skadade ytterligare en containerkran i terminalen. Arbetet i terminalen avbröts, men var igång igen efter en timme. Stena Spirit blev liggande i Gdynia under dagen för undersökningar, men kunde avsegla på kvällen.
Ropax-färjan Stena Spirit kolliderade med containerkranen i Gdynias hamn vid utseglingen 8.45 på torsdagen. Uppgifter om orsaken till olyckan saknas än så länge, men Jesper Waltersson, talesperson på Stena, säger att det är trångt i just den delen av hamnen.
Konsekvensen av påstötningen blev dramatisk. En av Baltic Container Terminals containerkranar kollapsade och ramlade på nästa kran. Tre hamnarbetare skadades och fördes till sjukhus. En av dem kunde lämna sjukhuset samma dag, men de två övriga låg kvar under fredagen.
De två obrukbara kranarna är ship-to-shore-kranar av panamax-storlek. De har levererats av Konecranes. Baltic Container Terminal har ytterligare två panamax-kranar och två post-panamax. Arbetet på terminalen stod stilla en timme efter olyckan, men sedan var man åter i drift.
På BCT uppger talespersonen Dagmara Luczka att terminalen upprätthåller full service. Dagen efter olyckan fanns inga besked om kranarna ska ersättas eller repareras.
BCT har en kapacitet på 750 000 teu per år. Under 2011 omsattes 361 000 teu i terminalen. Terminalen ägs av terminaloperatören ICTSI som är registrerat i Filipinerna. Bolaget driver 17 containerterminaler. De flesta finns i Asien, BCT är den enda av företagets terminaler i Europa. Några av de rederier som anlöper BCT är MSC, Finnlines, OCL, UECC och Mannlines.
Stena Spirit är en del av Stenas expanderande Polentrafik mellan Karlskrona och Gdynia. Spirit går på rutten tillsammans med Stena Vision. Fartygen tar 2300 lastmeter rullande gods och går två gånger om dagen.
Efter olyckan blev Stena Spirit liggande kvar i Gdynia, för polisutredning av händelsen och för undersökning av skadorna. Fartygets skador var små och och det kunde avgå mot Karlskrona under kvällen. Redan efter ett dygn var Stena ikapp med tidtabellen, eftersom fredagen var trafikfri dag.
Mats Udikas