Stena Line räknar med att 800 av företagets cirka 6 000 anställda får sluta i samband med att de skärpta svavelreglerna börjar gälla. Ett av två fartyg på Trelleborg-Sassnitz tas ur drift nu på onsdag, den 1 oktober.
– Jag tror tyvärr inte att Sveriges politiker är fullt införstådda med hur stora konsekvenser de här nya reglerna får för svensk industri och svenska arbetstillfällen, säger Stena Lines vd Carl-Johan Hagman till Dagens Industri.
Han uppger att bränslet är företaget enskilt största kostnadspost, och att lågsvavlig olja är 50 procent dyrare än den som tidigare använts. Han räknar med att företagets fraktpriser behöver höjas med runt 15 procent, något som i sin tur riskerar att puffa över transportvolymer till landsväg.
Stena Line har runt 60 fartyg. Minskningen av personal och turer är del i ett nu pågående omfattande åtgärdspaket som rör både svensk och utländsk verksamhet.
Sträckan Trelleborg-Sassnitz var en av fem linjer som Stena Line tog över från Scandlines hösten 2012. Det är M/S Trelleborg som nu tas bort från rutten. Det fartyg som blir kvar i trafik är M/S Sassnitz.