Ingår avtal om konvertering av fartyg så att de kan drivas med metanol som bränsle.
Metanol är ett fossilt bränsle men renare än traditionellt fartygsbränsle eftersom det inte genererar sot och partiklar och reducerar svavel- och kväveutsläppen drastiskt.
Redan 2015 konverterades Stena Germanica till metanoldrift. Konverteringen innebar att färjan, som går mellan Göteborg och Kiel, kan köras med både traditionellt fartygsbränsle och metanol.
Nu uppges att rederiet har tecknat avtal med finska Wärtsilä om att konvertera ytterligare några av rederiets fartyg så att de kan drivas med metanol som bränsle.
Konverteringarna är planerade att äga rum 2025, men hur många fartyg det rör sig om — och vilka — är ännu oklart.
— Vi strävar efter att genomföra vår strategi för att eliminera koldioxidutsläppen från all vår verksamhet. I det arbetet ser vi metanol som ett hållbart alternativt bränsle som kommer att hjälpa oss att uppnå denna ambition. Wärtsilä har bevisligen förmågan att genomföra de nödvändiga konverteringarna. Det visade de för åtta år sedan när de konverterade Stena Germanica till metanoldrift. Våra erfarenheter av denna banbrytande innovation har varit mycket positiva, kommenterar Ian Hampton från Stena Line, vars titel är Chief Operating Officer Fleet and Government Affairs.