Med start i februari går Stena Line in på den finska marknaden med en ny färjelinje mellan Nynäshamn och Hangö. Överfartsiden blir 13 timmar.
Stena Line tar nästa steg i sin ambition att utöka sina marknadsandelar i Östersjöområdet när man nästa år startar upp en ny färjelinje mellan Nynäshamn och Hangö, beläget i södra Finland.
Från och med februari trafikeras linjen av fartyget Urd med avgångar tre dagar per vecka i vardera riktningen, och från och med maj sätts ytterligare ett fartyg i form av Stena Gothica in på linjen. Det möjliggör dagliga avgångar från de båda hamnarna.
”Möter den ökande efterfrågan”
— Med vår nya färjelinje mellan Nynäshamn och Hangö utökar vi och stärker vår position i Östersjön. Vi vill växa med våra kunder, och investerar i den nya linjen för att möta den ökande efterfrågan från våra fraktkunder på sömlösa transporter över Östersjön och vidare, säger Niclas Mårtensson, vd för Stena Line, i ett pressmeddelande.
Han fortsätter:
— Genom att utsträcka vårt nätverk till Finland, utökar och förbättrar vi det redan idag mest omfattande, effektiva och integrerade färjelinjenätverket i norra Europa.
Två nya på Nynäshamn-Ventspils
Urd och Stena Gothica är så kallade ropax-färjor som är särskilt lämpade för godstransporter. De har vardera en kapacitet på 1 600 lastmeter och 186 passagerare.
Förutom den nya linjen Nynäshamn-Hangö planerar Stena Line under 2022 även att sätta in två nybyggda färjor av modellen E-flexer på linjen mellan Nynäshamn och Ventspils.
I samband med detta kommer man att flytta de nyligen förlängda färjorna Stena Scandica och Stena Baltica till linjen Karlskrona–Gdynia, vilket i sin tur uppges innebära en stor kapacitetsökning.