”En helhjärtad satsning på AI, chattbottar och smarta algoritmer är fundamentet i den digitala transformationen, som ska ta det anrika rederiet till nästa nivå”, tyckte tidningen CIO:s prisjury om Stena Lines digitala projekt – och utsåg det till årets främsta.
Vid en gala i Stockholm på måndagen den 18 december tog Stena Lines innovationschef Amer Mohammed och hans grupp plats på scenen för att ta emot IT-chefstidningen CIO:s utmärkelse i kategorin årets digitala projekt.
Tre av gruppens lösningar baserade på vad som kallas artificiell intelligens rullar redan hos Stena Line, återger CIO:
• ”Namolane”, som rättar felstavade namn i biljettuppgifter. Amer Mohammed uppskattar besparingen i mantimmar till hundratals per månad.
• ”Price matching intelligence”, en så kallad crawler som bevakar webbplatser för att prisskyltningen på fartygen alltid ska ange aktuella jämförelsepriser på land.
• ”Stina” är Stena Lines så kallade chatbot, alltså chattfunktionsrobot.
– Jag är övertygad om att år 2025 kommer mer än hälften av våra intäkter att komma från någon form av chattkonversation. Och då hjälper det inte om vi börjar prova på det 2023, vi måste börja nu, säger
Amer Mohammed till tidningen.
Han säger att Stena Line ska bli ”världens första kognitiva färjerederi”, med fullständigt assisterat av artificiell intelligens 2021.
Transportnytt har tidigare refererat hur Stena Lines utvecklingsdirektör Jari Virtanen talade om möjligheterna att förbättra godstransporttjänsterna med IT, vid Logistik- och transportmässan i Göteborg i höstas. Ett par klick ska räcka för att boka en frakt, ansåg han.