– Vi behöver en nationell godsstrategi. Varför har vi inte haft det tidigare, frågade statssekreterare Mattias Landgren retoriskt när han besökte Transportrådets höstmöte som pågick parallellt med konferensen Logistik & Transport i Göteborg.
Den nationella godsstrategin är på gång och kommer att presenteras under våren 2018. Exakt när och vad den ska innehålla kunde inte Mattias Landgren specificera närmare.
– Det är första gången vi gör en sådan här sak, konstaterade han och menade att den får utvecklas med tiden. Men det är klart den inte bara kommer att bara gälla exportfrågor utan också godstransporter inom landet. Han ville också att strategin skulle tas i samförstånd med oppositionen så att den kunde leva kvar över ett eventuellt maktskifte.
Mattias Landgren är statssekreterare hos infrastrukturminister Thomas Eneroth och därmed ministerns närmaste medarbetare. Han hade samma roll hos Eneroths företrädare Anna Johansson.
Det är kutym att statssekreteraren följer sin minister när denne avgår konstaterade Per Bondemark, ordförande för Näringslivets Transportråd som visade sig vara påtagligt nöjd med att Mattias Landgren hade fått förnyat förtroende efter sensommarens ministerbyten som följde på it-affären i Transportstyrelsen.
Arbetet med den nationella planen för transportsystemet 2018 – 2029 upptog en stor del Mattias Landgrens anförande.
Tioårsplanen är ett av de viktigaste besluten som en minister har att fatta, underströk Landgren. Omfattningen är 622 miljarder plus 90 miljarder i avgifter och samfinansieringar.
Trafikverket har nu lämnat fram sitt förslag för hur investeringarna i transportsystemet ska se ut under perioden. Det går att lämna remissynpunkter på planen till regeringen fram till 30 november. Regeringen förväntas fastställa planen under våren 2018. Transportrådet har redan lämnat sitt remissvar som Mattias Landgren sade att han hade läst.
Under frågestunden diskuterades bland annat upp vilka följder en eventuell satsning på höghastighetsjärnväg kommer att få på det övriga järnvägsnätet, de förändrade farledsavgifterna och behovet av investeringar på Malmbanan mellan Kiruna och Narvik.
Några konkreta svar eller utfästelser gav inte statssekreteraren. Men han tackade artigt för synpunkterna och lovade ta med sig dem till departementet.
Mats Udikas