En ”avsiktsförklaring tillsammans med övriga parter” står härnäst på Göteborgs hamns att göra-lista sedan regeringen sagt ja till att skjuta till 1,25 miljarder kronor till hamnfördjupningsprojektet. Vid slutet av 2025 ska allt vara färdigt, men redan om tre år ska stora fartyg kunna komma in tyngre lastade än idag, tack vare 3–4 meters fördjupning.
Totalbudgeten för farledsfördjupningen i Göteborgs hamn beräknas till cirka 4 miljarder kronor, ungefär jämnt fördelade mellan åtgärderna i vattnet respektive kajförstärkningar. Det tillåtna djupgåendet ska ökas från 13,5 till 16 meter. Det kan tillåta stora containerfartyg att komma in med uppemot 50 procent mer last.
Pengarna kommer genom regeringens nyligen antagna nationella plan för infrastrukturen 2018–2029. Rysaren för Göteborg har varit att pengarna till farledsfördjupningen inte stod med i listan när den först presenterades av Trafikverket i augusti förra året.
Göteborgs hamn avser själv att betala 2 miljarder kronor. Efter det statliga beskedet återstår alltså att finna aktörer som vill betala de återstående 750 miljoner kronorna.
– Det är nu när vi fått detta beskedet som vi på riktigt kan starta jobbet med att hitta olika typer av ytterligare finansiering, och vi för redan diskussioner med en rad aktörer. Men har vi grundplåten klar och vi ser fram emot att ta fram en avsiktsförklaring tillsammans med övriga parter så att planeringsprocessen kan komma igång, säger Göteborgs hamns vd Magnus Kårestedt i ett pressmeddelande.
Containerfartyg har generellt vuxit till det dubbla i storlek på tio år. Göteborgs hamn kan ta emot de flesta men bara med begränsad last. Vissa fartyg behöver idag vända längre söderut i Europa.