Trafikverket viker 35 miljoner kronor för förberedelser av förbättringar i farleden mellan Södertälje och Landsort.
Det tillåtna djupgåendet ökas från 9 till 11,5 meter, och fartygens maximala längd blir 225 meter utan mörkerrestriktioner att jämföra med dagens 160 meter utan restriktioner (och 200 meter med vissa). Bredden förblir 32,4 meter, enligt så kallad Panamaxstandard.
I år ska 20 miljoner kronor, det vill säga drygt hälften av pengarna, användas för att ta fram en miljökonsekvensbeskrivning, geoteknik, farledsdesign och simulering, meddelar Södertälje hamn. Projektet ska ledas av Sjöfartsverket, som bland annat kommer att utse en projektledare för att sköta upphandlingen av konsulter.
– Denna investering av Trafikverket, som vi ser som ett första steg i hela farledsinvesteringen, är ett viktigt beslut i att få Södertälje hamn att fortsätta växa, säger Södertälje hamns vd Erik Froste i ett pressmeddelande.
Under 2014 gjordes en så kallad åtgärdsvalsstudie, en samhällsekonomisk lönsamhetsbedömning. Den ska ha visat på ett starkt positivt resultat.
– En ny farled kommer att säkerställa varuförsörjningen till Mälardalen och Stockholms län på ett miljövänligt, säkert och kostnadseffektivt sätt, säger Erik Froste.