Kravet på lastsäkring i färdriktningen minskas, men utrustning såsom låsningsdon kommer att behöva vara märkt eller certifierad. Det hör till de främsta nyheterna i Sveriges nya föreskrift om lastsäkring.
Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd ”om lastsäkring och kontroll av lastsäkring på och i fordon”, med benämningen TSFS 2017:25, träder i kraft den 20 maj.
Enligt konsult- och utbildningsföretaget Mariterm, som är specialinriktat på ämnet, ligger en stor förändring i att många detaljkrav för olika lasttyper försvinner. Men till det främsta att notera hör också att kravet på lastsäkring i färdriktningen sänks från 1 g till 0,8 g. Dessutom införs nya regler om att styrkan i låsningsdon, förstängningsanordningar, surrningsdon eller annan flyttbar lastsäkringsutrustning ska vara styrkta genom märkning eller certifikat.
Enligt Mariterm kan många företag ha skäl att se över om deras lastsäkringsintyg och instruktioner bör revideras. Det kan innebära lättade krav på lastsäkring.
De nya reglerna innebär en svensk anpassning till standarden EN 12195-1 och andra europeiska standarder, samt European best practice guidelines, skriver Mariterm i ett utskick.