Näthandeln ökar, men konkurrensen från utländska aktörer oroar.
Branschorganisationen Svensk Handel och deras E-handelsindikator visar att e-handelns omsättning i Sverige uppgick till 17,9 miljarder kronor i november.
Det är en ökning med hela 25 procent jämfört med november 2023.
Trots den positiva utvecklingen oroas branschen av den växande konkurrensen från utländska aktörer, där de kinesiska aktörerna Temu och Shein återigen sticker ut med 600 000 svenska kunder i november.
Ungefär var tionde e-handelskrona, motsvarande nästan 2 miljarder kronor, spenderades hos utländska aktörer.
– Var fjärde sekund sker ett köp från Temu och Shein. Utöver de stora risker konsumenter tar när de handlar från dessa plattformar, så slår det även hårt mot svensk e-handel. En stor del av årets ökning beror på att svenskar handlar mer från utländska sajter. Vi tror på konkurrens, men konkurrensen måste ske på lika villkor. Att frågan nu är i hetluften är positivt och det är angeläget att politiker både nationellt och på EU-nivå agerar snabbt i frågan, säger Per Ljungberg, innovationschef för Svensk Handel, i en skriftlig kommentar.