Fyrspår börjar nu byggas på en av landets hårdast trafikerade järnvägssträckor, den mellan Malmö och Lund. Ett svenskt-spanskt konsortium har fått totalentreprenaden för en stor del av sträckan.
Trafikverket bygger ut Södra stambanan mellan Malmö och Lund från två till fyra spår för att öka kapaciteten och minska trafikstörningar. Delar av sträckan mellan Lund och Arlöv byggs under marknivå för att minska bullerstörningar och fler och bättre passager byggs över spåren för att öka tillgängligheten.
Svenska NCC och spanska Obrascon Huarte Lain (OHL) har bildat ett konsortium som ska stå för totalentreprenaden av sträckan mellan Flackarp och Arlöv.
Uppdraget omfattar samtliga arbeten i projektet; markarbete, betongkonstruktioner och BEST (bana, el, signal och tele) på sträckan Flackarp–Arlöv. Det omfattar också att bygga om stationerna Hjärup, Åkarp och Burlöv. Konsortiet får även uppdraget att arbeta med projektering för fyrspårsutbyggnaden på delen Lund–Flackarp med byggandet som option.
Kontraktet är värt 1,9 miljarder kronor. Arbetet med att bygga fyra spår på sträckan mellan Lund och Arlöv beräknas pågå fram till 2024.