Under andra kvartalet växte e-handelsmarknaden med 19 procent. Det överträffar den starka tillväxten under årets första kvartal. E-handel med varor bedöms omsätta drygt 37 miljarder kronor under helåret 2013 enligt e-baometern som Postnord ligger bakom tillsammans med Svensk Distanshandel och HUI Research.
Samtliga branscher visar en fortsatt stark utveckling. Tillväxten är störst inom sport och fritid som ökade 31 procent. Men det är e-handelns största bransch, hemelektronik, som ökade kraftigast i förhållande till andra kvartalet 2012. Branschens försäljning på nätet ökade med 21 procent, jämfört med 11 procent under 2012. Samtidigt backar branschen i sin helhet backade med nästan 7 procent.
– Det har blivit enklare för konsumenterna att göra allt fler av sina inköp via internet. Det beror bland annat på att de stora detaljhandelsföretagen nu satsar mer på näthandel och många konsumenter väljer att titta på varor i fysiska butiker för att sedan handla på internet, säger Arne Andersson, e-handelsexpert på PostNord.
Mobiltelefonen fyller en allt viktigare roll för konsumenterna, enligt e-barometern. Än så länge är det förhållandevis få som handlat en vara har med en mobiltelefon. Betydligt vanligare är det att söka information om varor via sökmotorer och jämförelsesajter. Samtidigt är det knappt tre av tio e-handelsföretag som mobilanpassat sina webbutiker.