Ny jätteterminal ska möjliggöra ytterligare tågpendlar till och från Falköping och skapa ökad expansion för Jula Logistics.
Ett symboliskt spadtag för Jula Logistics nya logistikterminal togs på onsdagen på Marjarp-området, i anslutning till den befintliga Skaraborg Dryport-terminalen. Den nya terminalen, som kommer att ha fokus på tågtransporter, kommer att bli 87 000 kvadratmeter stor och bland annat bestå av en logistikbyggnad på 67 000 kvadratmeter och en plåthall på 12 000 kvadratmeter.
Ett 500 meter långt tågspår in till området har redan byggts, vilket leder fram till en takförsedd tågperrong på 10 000 kvadrameter.
Fler tågpendlar
Enligt Lennart Karlsson, vd för Jula Logistics, innebär satsningen att man kommer att kunna lägga till fler tågpendlar utöver de som redan idag går i nästan dagligen till och från Göteborg, tyska Duisburg och Luleå.
− Här bygger vi nu en terminalanläggning med tågspår fram till porten. Vilket innebär att vi får in gods via järnväg som vi sedan enkelt, effektivt och snabbt kan hantera och föra vidare ut i världen. Satsningen kommer även att addera fler tågpendlar så småningom, säger Lennart Karlsson.
Den första tågpendeln till och från Skaraborg Dryport etablerades 2014 och bestod av en pendel mellan Göteborgs hamn och Falköping. Därefter har fler tågpendlar succesivt adderats. Volymerna har efter hand ökat avsevärt och idag finns ett 70-tal aktörer som driver stora godsvolymer via Jula Logistics anläggning på Marjarp i Falköping. Företag som idag nyttjar tågpendeln är bland annat Volvo, Ikea och Mio.
”Ritar om kartan”
− Vår nya terminal ritar om logistikkartan nationellt. Här skapas nu bra förutsättningar för grön logistikomställning för bolag och verksamheter i hela Sverige. Helheten i satsningen är mycket innovativ och visar att vi hela tiden arbetar hårt med att skapa gröna ”dörr till dörr lösningar”, säger Lennart Karlsson.
Totalt investerar Jula Logistics, som är ett bolag inom Jula Holdingkonceren, cirka en halv miljard SEK i den nya terminalen.
Byggherre för terminalen är företaget Skeppsviken, och om allt går enligt planerna ska bygget stå färdigt om ungefär ett år.
Ett längre reportage om den nya Jula-terminalen kommer i Transportnytt nr 6!