Rederiet SOL, Svenska Orient Linien, tar över efter Transatlantic i Bottenviken när Stora Enso ser över sin närsjötrafik. Med papperskoncernens fartyg och trafik som bas startar SOL nu två nya rorolinjer, från Kemi till Lübeck respektive vidare till Tilbury. Samtidigt lägger DFDS Seaways ned Göteborg–Tilbury när Stora Enso slutar transportera godset den vägen.
Stora Enso Logistics vd Knut Hansen beskriver för Transportnytt att ändringarna ska ses som led i en större omläggning av koncernens transportsystem.
Samarbetet med den mångåriga samarbetspartnern DFDS Seaways på sträckan Göteborg–Tilbury upphör i samband med att Stora Enso slutar skeppa ut sitt gods där. Därmed lägger rederiet ned sin rorotrafik på sträckan, med effekt för externa kunder. Och rederiet Transatlantic förlorar trafiken från bruken i norra Finland när även den trafiken förändras.
SOL hör till dem som dragit vinstlotter denna gång, och rederiet startar nu trafik på sträckan Kemi–Uleåborg–Lübeck samt Kemi–Uleåborg–Lübeck–Zeebrugge–Antwerpen–Tilbury. De tre fartyg som används är av isklass 1A Super, lastar 2 774 längdmeter var och långtidschartras från Stora Enso. SOL kommer att operera linjerna inom SOL North Europe Services, medan SOL Continent Line bedriver marknadsföringen av fraktkapaciteten. Företaget puffar särskilt för externa kunders möjlighet att skicka gods norrut med Stora Ensos annars tomma extra stora lastcontainrar, kända som Secu.