Södertälje Hamn satsar 48 miljoner kronor i två nya portalkranar (RTG) och markförstärkningar. Investeringen innebär att hamnen ökar sin kapacitet till 160 000 teu. Södertälje står dessutom inför att investera i nya kranar för lastning och lossning av fartyg (STS).
Södertälje Hamns styrelse har beslutat att investera 48 miljoner kronor i två stycken eldrivna portalkranar på hjul (RTG-kran, Rubber Tyred Gantry) och markarbeten för att förstärka hamnplanen. Kranarna kommer att vara på plats i hamnen under hösten.
Containervolymerna i Södertälje har mer än fördubblats de senaste fem åren. Förra året hanterades 52 800 teu över kaj. Det betyder att man dragit ifrån Stockholm rejält som 2011 hanterade 28 000 teu. Räknas även volymerna som lastas mellan tåg och bil så hanterades omkring 80 000 teu i Södertäljes förra året.
Med dagens utrustning kan hamnen hantera maximalt 120 000 teu. När de nya kranarna kommer på plats kan hamnen hantera 160 000 teu om året.
– Satsningen har betydelse för hela Mälardalen, eftersom Södertälje Hamn idag är den viktigaste containerhamnen i regionen. Det kommer hamnen att vara även om Norvik någon gång blir verklighet, hävdar Erik Froste, vd för Södertälje Hamn.
De två nya portalkranarna staplar containrar upp till fem i höjd och nio i bredd utan körvägar. Därför blir både effektiviteten och utnyttjandegraden av hamnytan betydligt högre än tidigare.
Södertälje står dessutom inför ett beslut att investera i nya containerkranar för lastning och lossning av fartyg (STS-kranar, Ship-to-shore). Beslut om dessa väntas i början av 2013. <bildtext>