__ANNONS__
Vad gör man som skomakare i 1980-talets klimat av köp, slit och släng? Den då 18-årige Mikael Petersson fick en idé. Idag, 30 år senare, är Hammargruppen generalagent för ett tiotal varumärken inom skor och skovård. Och skomakaren har inte längre tid att laga skor.
– I gymnasiet gick jag en restaurangutbildning. Men det var tuffa tider i branschen så jag bestämde mig för att byta spår, säger Mikael Petersson, vd för Hammargruppen i Helsingborg.
Lösningen blev att utbilda sig till skomakare.
– Jag började som lärling hos min svärfar och arbetade på en restaurang under kvällar och helger.
Tidningsartikel blev vändningen
Mikael Petersson insåg tidigt att det skulle bli tufft att försörja sig enbart genom att laga skor. Han riktade blicken mot England och skomakarstaden Northampton.
– En av de omkring fyrtio skotillverkare som jag kontaktade var Crockett & Jones.
Familjeföretaget tillverkar randsydda kvalitetskor sedan 1879. Mötet ledde till att Hammargruppen blev generalagent på den svenska marknaden.
– Den första tiden var kämpig. Det var inte många i Sverige som visste vad kvalitetsskor innebär, och ännu färre kände till Crockett & Jones.
Vändningen kom i slutet av 1990-talet. Dagens Industri skrev om Hammargruppen och slog upp artikeln stort i tidningen. Dagen efter publiceringen ringde ett hundratal intresserade privatpersoner och återförsäljare.
– Under en intensiv period fördubblades vår omsättning varje år.
Återförsäljare i Skandinavien
Snabbspolning till 2016. Hammargruppen är ett välmående företag med fem anställda och en omsättning på 25 miljoner kronor.
– Vi har ett femtiotal återförsäljare i Sverige, Norge och Danmark. De flesta är skomakare, men vi samarbetar även med utvalda skobutiker, såsom NK i Stockholm.
Återförsäljare gör sina beställningar på Hammargruppens webbplats, medan privatpersoner köper sina skor via grafford.se – en skobutik i Stockholm som Hammargruppen är delägare i.
– En allt större andel av vår försäljning sker via nätet.
Det ökande intresset i Europa för kvalitetsskor har lett till ett uppsving även för Crockett & Jones.
– För några år sedan hade företaget 200 anställda. Nu är man uppe i 400. Det är glädjande att allt fler kunder upptäcker den höga kvaliteten och det stora hantverkskunnandet.
3 500 paket per år
Ett par herrskor från Crockett & Jones kostar mellan 4 500 och 7 500 kronor.
– Vår vanligaste kund är en 25-årig kille som bor i en större stad och har ett brinnande intresse för skor och stil. Det är inte ovanligt att våra unga kunder har arbetat hela sommaren för att kunna köpa ett par brittiska kvalitetsskor.
Nyligen flyttade Hammargruppen till lokaler norr om Helsingborg. Här finns skomakeri, butik, kontor och lager.
– Vi får leveranser från England dagligen. Och varje år skickar vi 3 500 paket till våra återförsäljare.
Hammargruppen använder LogTrade 2.0 som TA-system.
– Vår datorkonsult Datapartner har byggt en koppling mellan Visma Admin och LogTrade 2.0. Logistiken och transportadministrationen fungerar mycket bra.
Hinner du laga några skor nu för tiden?
– Tyvärr inte. Min bror Thomas har hand om det, säger Mikael Petersson.
Hammargruppen på femton sekunder
Hammargruppen är generalagent för ett tiotal varumärken inom skor och skovård. Bland dessa kan nämnas Crockett & Jones, Cheaney, John Brommel, Saphir och Kent. Hammargruppen har ett femtiotal återförsäljare i Sverige, Norge och Danmark. Företaget har fem anställda och omsätter cirka 25 miljoner kronor. LogTrade 2.0 används genom en koppling till Visma Admin. För mer information, besök gärna hammargruppen.se.