
Straffskatt eller miljövinst. Åsikterna om kilometerskatten gick isär när frågan diskuterades på ett seminarium arrangerat av Skogsindustrierna.
Att frågan om införandet av kilometerskatt på tunga transporter engagerar var tydligt då Skogsindustrierna under onsdagsmorgonen drog fulla hus under en debatt i ämnet. Och åsikterna om skatten gick isär. Medan Moderaternas Ulf Berg menade att den var ett direkt hot mot jobben, industrin och landsbygden ansåg Miljöpartiets Karin Svensson Smith att pålagan var en av de viktigaste åtgärderna för att minska transportsektorns utsläpp och slitage på infrastrukturen.
– Man skulle kunna tro att det är järnvägen som kostar mest av våra transportslag, men så är det inte. Jag har suttit i trafikutskottet i flera år och det är slitaget på våra vägar som är den allra största utgiften med tolv miljarder om året och vi måste jobba för att flytta mer gods från väg till järnväg och sjöfart, sa Karin Svensson Smith.
Skogsindustriernas ordförande, Christer Segersteen, höll med om att klimatfrågan och miljömålen är överordnade allt annat. Men han sa också att svenska lastägare inte behöver fler incitament för att lyfta gods från vägarna.
– Den höga kostnaden för diesel gör att det redan pågår en överflyttning mellan trafikslagen och när svaveldirektivet för sjöfarten träder ikraft vid årsskiftet kommer troligen dieseln bli ännu dyrare på grund av ökad efterfrågan, sa han.
Christer Segersteen berättade att den nya tågterminal som öppnar i Falköping efter sommaren kommer att ytterligare minska Skogsindustrins behov av tunga vägfordon.
– Den kommer att ersätta 6 000 lastbilar. Innan Gudrun var vi dåliga på att använda järnvägen, det ska jag villigt erkänna. Men efter stormen har vi fått upp ögonen för rälsen och vi blir bättre hela tiden.
Men en kilometerskatt, menar Segersteen, kommer att slå fel. Vissa sträckor går inte att lösa på annat sätt än med lastbil.
– Våra transporter börjar på en vändplan eller i slutet av en liten skogsväg och där finns inga andra alternativ. Därför är kilometerskatten är inget annat än en förtäckt straffskatt.
Och han fick stöd av moderaterna.
– Kilometerskatt är inget annat än en skatt på avstånd. Visst kommer en sådan skatt leda till färre lastbilar, men också till att jobben minskar. Transporter är en viktig del för att få hela Sverige att leva, sa Ulf Berg.
Linda Sundgren