Elvägsprojekt i Lund förlängs med två år. Trafikverket ”mycket nöjda hittills”.
Nyligen meddelades att elvägsprojektet på Gotland förlängs, och nu är det klart att även elvägstesterna i Lund får fortsatt förtroende.
Elvägstester har utförts på allmän väg i centrala Lund i tre år, och enligt projektet själva har det så värdefulla resultat att Trafikverket väljer att förlänga ”Evolution Road” med ytterligare två år.
– Vi har kommit långt, och med det här beskedet kan vi nå ännu längre. Vi kommer att fortsätta med tester av Elonroads elvägsteknik och samla in ännu mer viktig kunskap, inte minst vad gäller höga effektuttag, vägunderhåll i olika klimat och förbereda och säkerställa att systemet håller för storskalig användning, säger Per Löfberg, projektledare på Innovation Skåne.
Markbunden lösning
Elvägen som testas i projektet Evolution Road är en så kallad konduktiv markbunden lösning, vilket innebär att fordonet har direktkontakt med laddskenorna på vägen via en strömavtagare. Laddningen kan ske både under färd och vid stillastående och fungerar med de flesta elfordon, till exempel personbilar, bussar eller lastbilar.
Mer specifikt består elvägen i Lund av två varianter av samma teknik, en variant som passar för stadens trafik och en som är anpassad för landsvägstrafik och högre hastigheter. Det är den senare varianten som kommer att vara i fokus under förlängningen.
”Mycket nöjda”
– Vi på Trafikverket är mycket nöjda med resultatet hittills och väljer därför att förlänga projektet. Det innebär att fler fordonstyper kan testas och fördjupade tester utföras för att säkerställa att tekniken är mogen för att kunna lanseras, säger Jan Pettersson, programchef Elektrifiering på Trafikverket.
Tekniken bakom elvägen är utvecklad av det svenska bolaget Elonroad AB i samarbete med Lunds Tekniska Högskola. Elvägsprojektet Evolution Road är ett samarbete mellan nio aktörer från näringsliv, universitet och offentlig sektor, där Trafikverket är huvudfinansiär.