Skånetruck som är generalagent för Cesab i Toyotakoncernen, har begärt sig själv i konkurs.
– Vi har drabbats hårt av kronans försvagning, säger ägaren Johan Roxlin. Han understryker att verksamheten i företaget fortsätter och att märket Cesab kommer att finnas kvar i landet.
Skånetruck i Ängelholm har tio anställda, varav fyra tekniker med servicebilar. Företaget täcker i första hand Skåne och Halland. Omsättningen ligger på omkring 30 miljoner per år och senaste året sålde företaget omkring 120 nya truckar. Företagets försäljning av begagnat är liten. Begagnatförsäljning är ofta en viktig intäktskälla för de truckleverantörer som inte ägs av någon av tillverkarna.
– Vi är en av de största fristående företagen i Cesabs europeiska försäljningsnät, uppger Johan Roxlin.
Han är ensam ägare av företaget och begärde företaget i konkurs 23 september efter en kontrollbalansräkning. Verksamheten fortsätter med en konkursförvaltare och de anställda får lön genom den statliga lönegarantin.
Johan Roxlin räknar med att verksamheten i företaget kommer att fortsätta efter en rekonstruktion. Han är fåordig om vägen till konkursen och säger bara att han sitter i förhandlingar med leverantören. Enligt honom har Skånetruck och företagets nätverk sålt många truckar, men att konkurrensen gjort att marginalerna varit alltför för små. Till slut var det kronförsvagningen som utlöste en akut kris som tvingade fram konkursen.
Cesab är ursprungligen en italiensk trucktillverkare som köptes av Toyota. Cesab finns fortfarande kvar som eget märke, med ett eget försäljningsnät. Alla Toyotakoncernens elektriska motviktstruckar för Europamarknaden tillverkas i den tidigare Cesabfabriken. De levereras antingen i Toyotarött eller Cesabgrönt.
På samma sätt tillverkar Toyotafabriken i Mjölby koncernens hela Europasortiment av lagertruckar, där en del av truckarna lämnar produktionsbandet grönmålade.
Mats Udikas