Genom att flytta över en del av godstrafiken till sjöfarten kan man bli kan man minska en del av problemen med kapacitetsbristen i transportsystemet. Det menar Lena Erixon, huvudansvarig för Kapacitetsutredningen som nu lagts fram.
Det är Trafikverket som står bakom Kapacitetsutredningen som visar vad som förbättras i det befintliga trafiksystemet, på kortare sikt till år 2025, och fram till år 2050.
Trafikverket föreslår att det nuvarande anslaget för åren 2012-2021 utökas med 3,6 miljarder per år för underhåll och reinvesteringar, samt 0,5 miljarder årligen för trimningsåtgärder. Det innebär att Trafikverkets anslag drift och underhåll ökar till 19,8 miljarder per år under åren fram till 2021.
Förslaget ska ut på remiss ut innan det redovisas för regeringen senast 30 april. I mars arrangerar Trafikverket sex regionala offentliga möten om förslaget.
Lena Erixon, ställföreträdande generaldirektör på Trafikverket och ansvarig för utredningen konstaterar att de största vinsterna för ökad kapacitet i transportsystemet finns i det befintliga systemet.
– Vi behöver utnyttja systemet på ett smartare och effektivare sätt. Att bara bygga nytt löser inte problemen, säger Lena Erixon.
– Det finns kapacitetsbrister i delar av transportsystemet, framför allt inom järnvägen är det mycket stora brister. Vi har inte har kapacitetsbrist i alla trafikslag. Inom sjöfarten finns till exempel en stor potential, menar Lena Erixon och menar att det inom godstrafiken finns potentialer att gå över till sjöfart
Trafikverket vill bland annat prioritera ett strategiskt nät med utpekade vägar, järnvägar, hamnar, flygplatser och kombiterminaler för godstrafiken.
Lena Erixon är ansvarig för Kapacitetsutredningen.