Genom ett eget riskkapitalbolag, Scania Growth Capital, satsar Scania ”ett sjusiffrigt euro-belopp” i Berlinbaserade IT-företaget Sennder.
Scania kallar Sennder för digital speditör. Företagets programvaruplattform gör det möjligt för köpare och utförare av transporter att hitta varandra på effektivare sätt, genom att rik information görs tillgänglig i realtid. Tjänsten ansluts till befintliga transporthanteringssystem hos åkerier och fraktköpare via så kallade API:er, så att informationen där automatiskt ska bli synlig för fler.
Resultatet blir vad Scania kallar ”en virtuellt sammankoplad fordonspark spridd över Europa, med allt ifrån små skåpbilar till 40-tonslastbilar”. Och tanken är att användarna på bägge sidor ska spara pengar på minskat manuellt och pappersbaserat arbete – och genom att dagens mellanhänder inom transportförmedlingen blir överflödiga.
Sennders kundbas sägs redan omfatta några av världens e-handelsjättar.
– Digitalisering är en av de starkaste förändringskrafterna inom ekosystemet för transport och logistik. Investeringen i Sennder ligger i linje med vår strategiska inriktning och vår satsning på att hjälpa kunderna att digitalisera sin affär och verksamhet, säger Scanias ansvarige chef Daniel Wedberg i företagets pressmeddelande.
Genom Sennders plattform får användarna direkt tillgång till exempelvis priser, spårning i realtid och automatiska larm. Lösningen omfattar verktyg för fordonshantering hos åkerier såväl som för logistikhantering hos fraktköparna. Även mobilappar för förare ingår.
Scania beskriver sin investering i Sennder som ett sjusiffrigt eurobelopp, vilket alltså innebär att den är på cirka 10 miljoner kronor eller mer. Det är den andra investeringen som görs genom företagets riskkapitalfond Scania Growth Capital, som sköts av anlitade förvaltare. Första investeringen gjordes i Enersize, ett finskt bolag vars svenskutvecklade programvara ska hjälpa kinesiska fabriker att minska sina energiförluster i tryckluftssystem.