20 inköpare och logistikexperter från Scania hjälper nu till att leta upp och köpa in skyddsmaterial till sjukhusen i Region Stockholm. Den snabbt uppbyggda inköpsorganisationen har flyttat in i de tomma undervisningslokalerna på Karolinska sjukhuset.
Scanias ledning tog kontakt med Karolinska sjukhuset för att för en diskussion, efter att Scania stängt sin egen produktion i mitten på mars. 20 av Scanias specialister på inköp ingår nu i den 60 personer stora enhet som söker och köper in skyddsmaterial till sjukhusen i Region Stockholm. På grund av coronakrisen är bristen stor på skyddsmaterial till de anställda inom sjukvård och omsorg.
Totalt består den snabbt bildade enheten av 60 personer från Scania, Karolinska sjukhuset, och Region Stockholm. Tobias Rydin som i vanliga fall är chef för Supply Chain Networks på Scania är en av de inlånade experterna i gruppen. I en video på Scanias webbplats säger han:
– Något som sticker ut i det här unika samarbetet är hur arbetsmetoderna och processerna som vi använder på Scania också är applicerbara i den här omgivningen. Det är roligt att se.
Inköparna och logistikexperterna har olika uppgifter. Några av dem samlar in tips om var det finns munskydd, ansiktsvisir, handsprit och annan skyddsmaterial. Tipsen skickas sedan vidare till inköpscellerna som är specialiserade på olika produktområden. De beslutar om vilka tips man ska gå vidare med.
En tredje grupp ordnar transporterna och ser till att leveranserna kommer fram, oavsett om de kommer från Sverige, Kontinentaleuropa eller Kina.
Logistikerna samlas under två korta möten per dag för att rapportera om utvecklingen under de senaste timmarna.
– Vi har åstadkommit mycket på bara några dagar och vi har bara hunnit börja, konstaterar Sara Lindholm, operativ chef för omvårdnad på operation och intensivvård på Karolinska.