Därför har man gått om värsta konkurrenten Volvo.
Branschorganisationen Mobility Sweden redovisade nyligen sina siffror över antalet nyregistrerade fordon under 2024.
När det gäller antalet nyregistrerade tunga lastbilar så minskade dessa under året med 21 procent till 5 230.
Av dessa 5 230 lastbilar hade 48,8 procent — eller mer exakt 2 554 stycken — Scania-loggan i fronten.
Det gör att man passerar värsta konkurrenten Volvo i den svenska lastbilsligan, där Volvo för sin del noterade 2 096 nyregistrerade lastbilar och har en marknadsandel på 40,1 procent för helåret 2024.
– En anledning till den höga marknadsandelen är att vi kunnat beta av den stora orderboken som hängde kvar sedan 2022. Bristen på komponenter under pandemin innebar att leveranserna drog ut på tiden, kommenterar säger Niklas Engholm, försäljningsdirektör för Scania Sverige.
Enligt Scania vinner man försäljningen inom alla segment: fjärr, distribution, anläggning, avfall samt timmer- och skogstransporter.
– Scania har fordon som passar alla kunder och körningar. Bränsleförbrukningen är erkänt låg och gynnar både åkarnas ekonomi och miljön. Vi har fortsatt att utveckla förbränningsmotorn med både Super och V8:an, lägg sedan till att man kan välja alternativa drivmedel som HVO, komprimerad och flytande biogas samt RME. Dessutom har vi många diskussioner om elektrifiering med våra kunder, säger Niklas Engholm i ett pressmeddelande.
Så här ser lastbilsligan 2024 ut i sin helhet (antal nyregistreringar inom parentes):
1. Scania (2 554)
2. Volvo (2 096)
3. Mercedes-Benz (377)
4. MAN (91)
5. DAF (86)
6. Albach (9)
7. Iveco (5)
8. Liebherr (2)
9. Övriga (10)