Trailern täckt av 100 kvadratmeter solceller med en effekt motsvarande en villaanläggning.
Hybridlastbilen som används är en del av ett forskningsprojekt som syftar till att studera solenergin som genereras och hur mycket lägre koldioxidutsläppen kan bli med hjälp av solcellerna.
Testet genomförs på allmän väg och enligt Scania väntas lastbilens egenproducerade solenergi minska driftkostnader och utsläpp avsevärt.
– Scanias målsättning är att driva skiftet till ett hållbart transportsystem. Aldrig tidigare har solpaneler använts för att ge energi till en lastbils drivlina, som vi gör i detta samarbete. Denna naturliga energikälla kan minska transportsektorns klimatutsläpp betydligt. Vi är i framkanten i utvecklingen av nästa generations lastbilar, kommenterar Stas Krupenia, Head of Research Office, Scania.
Lastbilens 18 meter långa släp täcks till största del av solceller, motsvararande en kraftfull solcellsanläggning på en villa. I ett pressmeddelande uppges att solenergin ger hybridlastbilen en elkörsträcka på upp till 5 000 kilometer per år i Sverige.
Enligt Scania kan fordonet i länder som Spanien, med fler soltimmar, dubblera mängden infångad energi gentemot svenska förhållanden.
Lastbilen är en plug in-hybrid med en systemeffekt på 560 hästkrafter. Solpanelerna på trailern har en maxeffekt på 13,2 kWp (kilotwatt peak), vilka uppskattas kunna leverera 8 000 kilowattimmar (kWh) per år i drift i Sverige. Lastbilens batterier har en total kapacitet på 300 kWh, varav 100 kWh på dragbilen och 200 kWh på släpet.
Testet som påbörjats är resultatet av två års forskningssamarbete mellan Scania, Uppsala universitet, Eksjö Maskin & Truck AB, Midsummer AB, Ernsts Express och Dalakraft.