15 elhybridlastbilar från Scania, med strömavtagare från Siemens, kommer att rulla ut på tyska test-elvägar med start i vår. Detta efter att de vunnit en federal upphandling.
Tre tyska vägsträckor får elförsörjning till lastbilar i landets nya forskningsprogram: fem kilometer längs A5-motorvägen i Hessen, en del av A1-motorvägen till Lübecks hamn, samt en del i Baden-Württemberg av riksvägen B462. Scania levererar 15 elhybridexemplar av sin lastbil R450 – det första i maj 2019, det andra till hösten och resten vartefter projekten kommer i drift.
Kombinationen av Scanialastbil och Siemensdrivlina börjar bli väl etablerad. 2013 presenterades en bil av sådant slag inför byggandet av världens första elmotorväg, på en sträcka mellan Sandviken och Gävle. Till bilden av elvägssamarbeten mellan Sverige och Tyskland hör också en statlig överenskommelse förra året om gemensam forskning.
Scania lägger stor vikt vid utvecklingen av miljövänliga fordonsvarianter, åtminstone att döma av lastbilstillverkarens pressmeddelanden. I början av december meddelade företaget att det deltar i bildandet av ett konsortium för spridning av fordon som drivs med flytande gas, LNG. Det görs tillsammans med Shell, Disa, Osomo och Iveco. Ett par dagar senare skrev Scania att företaget, i samarbete med svenska sophämtningsföretaget Renova, tänker utveckla en bränslecellsdriven sopbil.