Lastbils- och busstillverkaren Scania har tagit fram en ny, starkare drivlina för HEV- och PHEV-lastbilar. Med den nya drivlinan kan fordon inom fler sektorer köras på el.
Drivlinans nyutvecklade elmaskin GE281 (Gearbox Electric machine) ger 230 kW i kontinuerlig effekt och 290 kW som toppeffekt, och det maximala vridmomentet är 2100 Nm. Elmaskinen arbetar i tandem med 7- eller 9-litersmotorer från Scania, något som enligt Scania ger unika möjligheter att skapa fossilfria och tysta transportlösningar också för tunga lastbilar med energikrävande påbyggnationer.
Bland de transportfordon som ska kunna använda den nya drivlinan nämns tippbilar, lastväxlare, kyltransporter, betongbilar och regionala distributionsfordon.
”Helt nytt”
− GE281 är något helt nytt i på tunga sidan i lastbilsindustrin, säger Fredrik Allard, Senior Vice President och chef för e-mobility inom Scania Sales & Marketing, i ett pressmeddelande.
Han fortsätter:
— Med den här fjärde generationen med hybrider från Scania har vi nått punkten där de är starka kandidater för en mängd applikationer och användningsområden av de slag där hållbarhet och smarta lösningar prioriteras. De nya hybridbilarna har all den prestanda som krävs för att ta sig an många olika uppgifter och står sig bra i alla slags relevanta jämförelser, säger Fredrik Allard.
Elräckvidd: 60 kilometer
Den nya drivlinan kan beställas antingen som HEV eller PHEV (plug-in hybrid). P, G och L-hytter erbjuds och fordonen kan specificeras antingen som dragbilar eller som lastbilar. DC07-motorn finns i tre olika effektnivåer, det samma gäller för den större DC09-motorn.
Enligt Scania kommer PHEV-varianten att ha en elräckvidd på 60 kilometer.
− Det handlar om mogna, fullfjädrade produkter. De kommer med alla de funktioner och möjligheter man förväntar sig av Scania, samtidigt som man också får elektrifiering, möjligheten att köra på förnybara bränslen samt rejäla bränslebesparingar. Vi tror dock att den här typen av lastbilar på sikt kommer att ersättas av batterifordon. Men till dess att det finns lång, helelektrisk räckvidd och relevanta laddinfrastrukturer på plats på alla marknader, står ett hybridfönster öppet under det här årtiondet, säger Fredrik Allard.
Störst besparing i stadstrafik
Företaget poängterar också att omfattningen av de faktiska bränslebesparingarna med dessa modulära scanialösningar beror på de vanliga faktorerna — som hur själva driften ser ut, hur kuperat det är, hur många start och stopp man gör och så vidare. Elmaskinen är alltid aktiv, men den extra kraften/hjälpen från den betyder mindre vid körning i jämn fart på exempelvis motorväg.
Enligt Scania får man de största besparingarna med den nya drivlinan i stadstrafik där en del kunder kommer att kunna spara 40 procent.