
En stor distributionsbil som går på biodiesel och el är huvudnumret när Scania breddar sitt urval av drivlinor. Den väger 18 ton och går på enbart el i upp till 2 kilometer.
Elhybridlösningen har utvecklats av Scania självt, och elmotorn kombineras här med en 9 litersmotor på 320 hästkrafter som kan gå på ren biodiesel exempelvis av HVO-typ. Elen är främst tänkt för tillämpningar där dieseldriften är störande genom sitt buller eller sina avgaser, som vid nattliga leveranser i städer eller inne på terminaler.
– Med den här lanseringen visar vi för alla transportaktörer att de kan minska sin koldioxidpåverkan mycket lätt, utan att ge upp något eller dra på sig signifikant högre kostnader, säger Magnus Höglund, Scanias chef för alternativa bränslen och drivlinor, i ett pressmeddelande.
Scania har bestämt sig för att vara den lastbilstillverkare som erbjuder störst bredd av miljövänliga drivmedelsalternativ och drivlinor för Euro 6, och har bilar som kan gå på gas, biogas, biodiesel, bioetanol eller HVO.