Scandlines kommer att förse fyra färjor som går mellan Danmark och Tyskland med dieselelektrisk drift, och dessutom rena rökgaserna med skrubberteknik. Satsningen görs innan de nya reglerna för svavelbegränsning träder i kraft 2015 och är värd närmare 400 miljoner svenska kronor.
Färjan M/V Schleswig-Holstein som går mellan Rødby och Puttgarten försågs redan i oktober förra året med en skrubber för rening av rökgaserna från svavel, kväve och partiklar. Utsläppen minskar med omkring 90 procent så att färjan klarar svavelbegränsningskraven som träder i kraft 2015.
Scandlines ska bygga om ytterligare tre färjor på samma sätt under året. Det är M/V Prinsesse Benedikte, M/V Deutschland och M/V Prins Richard. Fartygen kommer också drivas dieselelektriskt med ett så kallat hybridsystem.
M/V Prinsesse Benedikte som går över Fehmarn Bält försågs med ett sådant system i spetember förra året. Det innebär att överskottsenergi från dieselmotorerna lagras i batterier och att energin kan användas vid behov. Lösningen innebär att fartygsbränslet används effektivare och att energiförbrukningen och utsläppen av koldioxid kan minska med 15 procent.
Scandlines uppger att man är det första färjerederiet som satsat på den här tekniken i stor skala. Hybridsystemet har levererats av Siemens tillsammans med batteriföretaget Corvus.