Gaspedalen blir ”slapp” när maxhastigheten uppnås. Testet uppges vara Sveriges hittills största geofencingprojekt med tunga fordon.
Projektet är ett samarbete mellan skogsbolaget SCA och Trafikverket och genomförs under hela året på utvalda vägar i Jämtland och Västernorrland.
Via geofencing kommer hastigheten för ett 40-tal timmerbilar att automatiskt begränsas när fordonen kör i utpekade stråk. Begränsningen sker via geofencing och sträckorna är mellan 500 meter och 2,2 kilometer.
— Inom bolagets verksamhet har vi en säkerhetskultur som bygger på visionen om att ingen ska skada sig på arbetet och att alla ska komma hem friska och oskadda. Därför är det oerhört värdefullt att vi genom samarbetet med Trafikverket får möjligheten att ytterligare fördjupa arbetet med säkrare virkestransporter, säger Lars Nolander, logistikchef på SCA Skog, i en skriftlig kommentar.
Den programmerade hastigheten kommer att vara 30-50 km/h, där gaspedalen kommer att bli ”slapp” när hastigheten når den nivå som är programmerad för sträckan. Av trafiksäkerhetsskäl kommer det dock vara möjligt att avaktivera systemet genom att gasa hårt och göra ett så kallat genomtramp.
— Förhoppningen är naturligtvis att den åtgärden inte ska behöva användas alls, men möjligheten behöver ändå finnas ifall det uppstår en situation där det är helt nödvändigt att gasa, säger Lars Nolander.
Fyra åkerier medverkar i testet, som kommer att pågå under hela 2023.
— Vi upplever att det finns ett stort och levande engagemang hos åkerierna att nyttja ny teknik för att lösa gamla trafiksäkerhetsproblem. Min tro är att det bottnar i att alla inser värdet i att skapa en så trygg närmiljö som det går, för alla är vinnare på färre olyckor, kommenterar Lars Nolander.