SCA ersätter en del av sina järnvägstransporter genom Sverige med kortsjöfrakt. Godset går från Umeå och Sundsvall till Rotterdam. I Rotterdam lastas SCAs gods om till järnväg för vidare transport till den italienska marknaden. SCA Transforest har börjat samarbeta med Samskip, som bokar returlaster till Stockholm och St Petersburg.
Det är de två containerfartygen Nordic Bremen och Stefan Sibum på 1000 teu vardera som tillsammans går i veckotrafik på sträckan Umeå – Sundsvall – Rotterdam – Stockholm – St Petersburg – Umeå.
Transporttiderna från Rotterdam är korta, två dagar till Stockholm och fem till St Petersburg. Fartygen tar 45 fots-containrar som ofta också används för landtransporter i Europa.
– Det är möjligheterna att sänka kostnaderna som gör att vi går över från tåg i norra Europa till sjötransporter för det gods som ska till Italien, säger Magnus Svensson, vd för SCA Transforest.
EUs svaveldirektiv ser ut att träda i kraft 2015. Betyder inte det att kostnadsfördelarna mot tåg försvinner?
– Det får vi se då. Exakt vad som händer är svårt att bedöma. Priset på tågtransporter kommer också att öka, liksom dieselpriset. Konsekvensen kan istället bli att några industrier får lägga ner.
Magnus Svensson menar att den nya transportlösningen är något av ett trendbrott för att använda sjötransporter av containrar för gods som ska inom Europa. Den europeiska industrin har främst använt containrar för gods som ska till andra världsdelar. Inom Europa används främst containrar på järnväg eller systemtransporter med fartyg med specialanpassade lastbärare.
– Jag brukar säga att containrar egentligen inte är bra för någonting. Men det är en kompromiss som gör att flera företag kan dela samma fartyg för olika typer av gods.
SCA har drivit en egen matarlinje för containrar till Rotterdam sedan 10-15 år tillbaka. Idag är det Nordic Bremen och Stefan Sibum som går på timecharter för SCA Transforest. Lastvolymerna har främst gått utanför Europa.
Det nya samarbetet med Samskip innebär att gods till Europa lastas i containrar som ägs av Samskip. Från SCA:s terminal i Rotterdam går godset vidare på järnväg i Samskips nätverk. Samskip svarar också för att hitta returlaster till Stockholm och St Petersburg. Företaget har bokat fraktutrymme på SCAs Rotterdamlinje och strävar efter att öka volymerna av norrgående gods.